چرا گوگل چرا ياهو؟
:: اینتر نت :: وب ووبلاگ نویسی :: وب
صفحه 1 از 1
چرا گوگل چرا ياهو؟
چرا گوگل چرا ياهو
از دنياي ايران جوان :
يشتر اوقات شاهد اخباري جديد از گوگل هستيم که اين غول دوست داشتني اينترنت امکانات جديدي را ارائه کرده است و هميشه
منتظريم تا خبر تازه اي را بشنويم و حتي بعضي مواقع خودمان پيشبيني مي کنيم که امکان بعدي گوگل چيست؟! و بايد پذيرفت که گوگل از بسياري از رقباي خود همانند ياهو در عرصهي وب، در بورس و ... بالاتر است ولي به راستي چرا اين چنين است و چرا ديگر رقبا خصوصاً ياهو در فکر ايجاد تحولي عميقاند؟
شرکتي براي آغاز کار خود سياستهايي دارد که نحوه ي فعاليت آن شرکت را مشخص ميکند. سياستهاي بنيادين گوگل با ياهو بسيار فرق دارد و براي اين که متوجه اين تفاوت شويم بهتر است از آغاز با اين دو رقيب همراه شويم.
هنگامي که در سال ۱۹۹۴ دو دانشجو تصميم گرفتند يک ايدهي نه چندان جديد مبني بر ايجاد فهرستي از سايتهاي اينترنت را ايجاد کنند ولي آنها دقيق نميدانستند که چه ميخواهند و در پس از مدتي تصميم به ايجاد يک موتور جستجو گرفتند که يک رقيب حرفهاي به نام آلتاويستا آنها را براي اولين و آخرين بار در عرصه ي وب وا داشت تا مجبور شوند در کمال مستقلبودن با حريف مقابله کنند و سر انجام آلتاويستا شکست خورد ولي پس از مدتي ياهو بخش موتور جستجوي اين شرکت را خريداري کرد که واقعاً اقدام عجيبي بود که ابتدا حريفي را شکست دهي ولي بعد از او کمک بخواهي.
گوگل نيز يک ايدهي دو دانشجو بود ولي آنها بر عکس موسسان ياهو دقيقاً ميدانستند که چه ميخواستند و در فکر يک انقلاب براي ايجاد يک موتور جستجو با روش انحصاري بودند. سر انجام در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل که نامش برگرفته شده از عدد گوگول (Googol) بود توانست با Yahoo رقابت کند و حقيقاً نيز گوگل از ياهو زيرکتر بوده و هست.
پس از مدتي ياهو به جايگاهي دست يافت که حتي مديران آن نيز فکر نميکردند يگانه يکه تاز وب شوند ولي آنها متاسفانه انحصار را هميشگي دانستند و به سعي کردند سياست فشار بر کاربران را در پيش بگيرند و اقداماتي مانند تغيير فضاي رايگان ايميل کاربران از ۶مگابايت به ۴ مگابايت را اعمال کردند که کاربران را بسيار اندوهگين کرد و باعث شد به سايتهايي که ايميل با فضاي کمي بيشتر مي دادند نقل مکان کنند.مشکلات ياهو رو به فزوني يافت و پس از مدتي موتور جستجوي اين سايت نيز نتوانست جوابگوي نيازهاي کاربران شود و ياهو با بي ميلي تصميم گرفت روش استعماري خود را در پيش بگيرد و اين بار موتور جستجوي گوگل را که موتور جستجوي مناسبي بود در سال ۲۰۰۰ خريداري کرد و بدين ترتيب ماري بزرگ را در آستين خود پرورش داد.
گوگل از مشکلات اقتصادي که اين شرکت کوچک را تا سر حد ورشکستگي پيش ميبرد نجات يافت ولي اين براي گوگل کافي نبود و بايد افکار بزرگتري را گسترش مي داد پس نياز به يک مغز متفکر بود که اين مغز متفکر کسي نبود جز اميد کردستاني. پس از ورود اميد کردستاني گوگل با جنگ تبليغاتي در رسانه ها و با تکيه بر اين که قدرت جستجوي ياهو توسط گوگل است عرصه را آن چنان بر ياهو تنگ کرد که در سال ۲۰۰۲ ياهو اعلام کرد که ديگر از موتورجستجوي گوگل استفاده نميکند و اين اعلام آغاز يک جنگ سايبر بود.
اميد کردستاني روش تبليغات متني با توجه به موضوعات جستجو شده توسط کاربران را پيشنهاد داد که هنوز نيز يکي از برترين روشهاي تبليغات در اينترنت است سپس نياز بود تا کارمندان مجبور به فکرکردن بشوند پس کريسمس ۲۰۰۲ در حالي که گوگل روزهاي آخر استعمار توسط ياهو را سپري ميکرد فرصتي بود که هريک از کارمندان حتي آشپزان گوگل نيز فکر کنند چگونه ميشود شرکت را رو به پيشرفت برد و در اين بين هر کس حرفي زد و چيزي گفت، نظري داد و حتي نظر داده شد غذاهاي پرانرژي و تند و ورزش نيز بخش اجباري براي همگان شود تا مغزکارمندان اکسيژن بيشتري مصرف کند!
در گوگل فکرکردن جزء اجباري فعاليتهاي کارمندان است و بسياري از اوقات در گوگل شاهد صحنههايي از قبيل جويدن يک هويج و تفکر شديد و يا انداختن پاها بر روي ميز و بستن چشمها و فکرکردن هستيم که همين افکار زايندهي طرحهاي موفقي همچون اورکات، جيميل و ... بودهايم و هستيم.
گوگل را ميتوان يک انقلابگر بزرگ ناميد که بسيار جاهطلب و حريص است ولي ياهو تا از پيشرفت کاري مطمئن نباشد آن را آغاز نميکند و به همين علت معمولاً ياهو پس از مدتي خدماتي را ارائه ميکند ولي با امکانات جديد و قابلقبول چيزي که در ۳۶۰ و فليکر بيشتر مشخص است. جاهطلبيهاي گوگل نهتنها ياهو بلکه همگان را به تحرک واداشته است و نمونهي بارز اين حرف ارائهي سرويس ايميل با حجم بالا بود که تا قبل از آن حتي براي کاربراني که ساليانه مبالغ زيادي پرداخت ميکردند رويايي بيش نبود و ترس از اشغال زياد فضا همواره مانعي براي سرويسهاي ميل بود ولي گوگل اين ترس را براي هميشه از بين برد تا جايي که امروزه سرويسهاي ايميل اعم از کوچک و بزرگ فضاهاي زيادي از چند صد مگابايت تا چند گيگابايت را ارائه ميکنند.
انقلاب ديگر گوگل ايجاد بخشهاي متفاوت براي جستجوي تصاوير، گروهها و ... بود که تا قبل از آن دسترسي به اين ويژگيها به اين صورت متفاوت ممکن نبود ولي گوگل با ايجاد چنين بخشهايي انقلابي ايجاد کرد که بيشتر موتورهاي جستجو حتي آنهايي که نهچندان معروف هستند امروزه بخشهاي مجزايي براي جستجوي تصاوير و ... دارند.
ياهو سازندهي خوبي نيست ولي مجموعهاي از امکانات خوب را گرد آورده است ولي گوگل هميشه به استقلال و ايجاد بهترينها انديشيده است هر چند سياستهاي جديد گوگل در خريد شرکتها و نرمافزارهاي همانند پيکاسا يا Google Earth ممکن است اين تصور را ايجاد کند که گوگل به زودي شبيه به ياهو ميشود ولي تفاوتهاي گوگل از جمله احترام گذاشتن به نياز کاربران با ايجاد خدمات ۱۰۰% رايگان و اين که هميشه دنبال انحصار است ممکن است اين شرکت را شبيه به مايکروسافت کند منتها با روش کار کاربرپسندانهتر و به مراتب بهتر.
به هر حال بايد منتظر بود و ديد اين رقابتها تا کجا ادامه خواهند داشت؟!
از دنياي ايران جوان :
يشتر اوقات شاهد اخباري جديد از گوگل هستيم که اين غول دوست داشتني اينترنت امکانات جديدي را ارائه کرده است و هميشه
منتظريم تا خبر تازه اي را بشنويم و حتي بعضي مواقع خودمان پيشبيني مي کنيم که امکان بعدي گوگل چيست؟! و بايد پذيرفت که گوگل از بسياري از رقباي خود همانند ياهو در عرصهي وب، در بورس و ... بالاتر است ولي به راستي چرا اين چنين است و چرا ديگر رقبا خصوصاً ياهو در فکر ايجاد تحولي عميقاند؟
شرکتي براي آغاز کار خود سياستهايي دارد که نحوه ي فعاليت آن شرکت را مشخص ميکند. سياستهاي بنيادين گوگل با ياهو بسيار فرق دارد و براي اين که متوجه اين تفاوت شويم بهتر است از آغاز با اين دو رقيب همراه شويم.
هنگامي که در سال ۱۹۹۴ دو دانشجو تصميم گرفتند يک ايدهي نه چندان جديد مبني بر ايجاد فهرستي از سايتهاي اينترنت را ايجاد کنند ولي آنها دقيق نميدانستند که چه ميخواهند و در پس از مدتي تصميم به ايجاد يک موتور جستجو گرفتند که يک رقيب حرفهاي به نام آلتاويستا آنها را براي اولين و آخرين بار در عرصه ي وب وا داشت تا مجبور شوند در کمال مستقلبودن با حريف مقابله کنند و سر انجام آلتاويستا شکست خورد ولي پس از مدتي ياهو بخش موتور جستجوي اين شرکت را خريداري کرد که واقعاً اقدام عجيبي بود که ابتدا حريفي را شکست دهي ولي بعد از او کمک بخواهي.
گوگل نيز يک ايدهي دو دانشجو بود ولي آنها بر عکس موسسان ياهو دقيقاً ميدانستند که چه ميخواستند و در فکر يک انقلاب براي ايجاد يک موتور جستجو با روش انحصاري بودند. سر انجام در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل که نامش برگرفته شده از عدد گوگول (Googol) بود توانست با Yahoo رقابت کند و حقيقاً نيز گوگل از ياهو زيرکتر بوده و هست.
پس از مدتي ياهو به جايگاهي دست يافت که حتي مديران آن نيز فکر نميکردند يگانه يکه تاز وب شوند ولي آنها متاسفانه انحصار را هميشگي دانستند و به سعي کردند سياست فشار بر کاربران را در پيش بگيرند و اقداماتي مانند تغيير فضاي رايگان ايميل کاربران از ۶مگابايت به ۴ مگابايت را اعمال کردند که کاربران را بسيار اندوهگين کرد و باعث شد به سايتهايي که ايميل با فضاي کمي بيشتر مي دادند نقل مکان کنند.مشکلات ياهو رو به فزوني يافت و پس از مدتي موتور جستجوي اين سايت نيز نتوانست جوابگوي نيازهاي کاربران شود و ياهو با بي ميلي تصميم گرفت روش استعماري خود را در پيش بگيرد و اين بار موتور جستجوي گوگل را که موتور جستجوي مناسبي بود در سال ۲۰۰۰ خريداري کرد و بدين ترتيب ماري بزرگ را در آستين خود پرورش داد.
گوگل از مشکلات اقتصادي که اين شرکت کوچک را تا سر حد ورشکستگي پيش ميبرد نجات يافت ولي اين براي گوگل کافي نبود و بايد افکار بزرگتري را گسترش مي داد پس نياز به يک مغز متفکر بود که اين مغز متفکر کسي نبود جز اميد کردستاني. پس از ورود اميد کردستاني گوگل با جنگ تبليغاتي در رسانه ها و با تکيه بر اين که قدرت جستجوي ياهو توسط گوگل است عرصه را آن چنان بر ياهو تنگ کرد که در سال ۲۰۰۲ ياهو اعلام کرد که ديگر از موتورجستجوي گوگل استفاده نميکند و اين اعلام آغاز يک جنگ سايبر بود.
اميد کردستاني روش تبليغات متني با توجه به موضوعات جستجو شده توسط کاربران را پيشنهاد داد که هنوز نيز يکي از برترين روشهاي تبليغات در اينترنت است سپس نياز بود تا کارمندان مجبور به فکرکردن بشوند پس کريسمس ۲۰۰۲ در حالي که گوگل روزهاي آخر استعمار توسط ياهو را سپري ميکرد فرصتي بود که هريک از کارمندان حتي آشپزان گوگل نيز فکر کنند چگونه ميشود شرکت را رو به پيشرفت برد و در اين بين هر کس حرفي زد و چيزي گفت، نظري داد و حتي نظر داده شد غذاهاي پرانرژي و تند و ورزش نيز بخش اجباري براي همگان شود تا مغزکارمندان اکسيژن بيشتري مصرف کند!
در گوگل فکرکردن جزء اجباري فعاليتهاي کارمندان است و بسياري از اوقات در گوگل شاهد صحنههايي از قبيل جويدن يک هويج و تفکر شديد و يا انداختن پاها بر روي ميز و بستن چشمها و فکرکردن هستيم که همين افکار زايندهي طرحهاي موفقي همچون اورکات، جيميل و ... بودهايم و هستيم.
گوگل را ميتوان يک انقلابگر بزرگ ناميد که بسيار جاهطلب و حريص است ولي ياهو تا از پيشرفت کاري مطمئن نباشد آن را آغاز نميکند و به همين علت معمولاً ياهو پس از مدتي خدماتي را ارائه ميکند ولي با امکانات جديد و قابلقبول چيزي که در ۳۶۰ و فليکر بيشتر مشخص است. جاهطلبيهاي گوگل نهتنها ياهو بلکه همگان را به تحرک واداشته است و نمونهي بارز اين حرف ارائهي سرويس ايميل با حجم بالا بود که تا قبل از آن حتي براي کاربراني که ساليانه مبالغ زيادي پرداخت ميکردند رويايي بيش نبود و ترس از اشغال زياد فضا همواره مانعي براي سرويسهاي ميل بود ولي گوگل اين ترس را براي هميشه از بين برد تا جايي که امروزه سرويسهاي ايميل اعم از کوچک و بزرگ فضاهاي زيادي از چند صد مگابايت تا چند گيگابايت را ارائه ميکنند.
انقلاب ديگر گوگل ايجاد بخشهاي متفاوت براي جستجوي تصاوير، گروهها و ... بود که تا قبل از آن دسترسي به اين ويژگيها به اين صورت متفاوت ممکن نبود ولي گوگل با ايجاد چنين بخشهايي انقلابي ايجاد کرد که بيشتر موتورهاي جستجو حتي آنهايي که نهچندان معروف هستند امروزه بخشهاي مجزايي براي جستجوي تصاوير و ... دارند.
ياهو سازندهي خوبي نيست ولي مجموعهاي از امکانات خوب را گرد آورده است ولي گوگل هميشه به استقلال و ايجاد بهترينها انديشيده است هر چند سياستهاي جديد گوگل در خريد شرکتها و نرمافزارهاي همانند پيکاسا يا Google Earth ممکن است اين تصور را ايجاد کند که گوگل به زودي شبيه به ياهو ميشود ولي تفاوتهاي گوگل از جمله احترام گذاشتن به نياز کاربران با ايجاد خدمات ۱۰۰% رايگان و اين که هميشه دنبال انحصار است ممکن است اين شرکت را شبيه به مايکروسافت کند منتها با روش کار کاربرپسندانهتر و به مراتب بهتر.
به هر حال بايد منتظر بود و ديد اين رقابتها تا کجا ادامه خواهند داشت؟!
:: اینتر نت :: وب ووبلاگ نویسی :: وب
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد